Press "Enter" to skip to content

Politiikka

Säätytalon kevätteatteri karahti kliseisiin ja sortui liikaan pitkittämiseen

Helsingin suosituin kevätteatteri on Säätytalon näyttämöllään pyörittänyt Kehysriihi-tulkintaansa täysille etäkatsomoille jo viikon ajan. Näytelmän lopullinen kesto selvisi tänään.

euroseteli, arvo 4,95 euroa
Pienet setelit hukuttavat jo teoksen keskivaiheilla isot teemat.

Sanna Marin on lähtenyt ohjaamaan klassikkonäytelmää tinkimättömällä mutta riskialttiilla linjalla. Marin on pyrkinut tarjoamaan vaihtoehdon veronkevennysten sävyttämälle harmittomalle huumorille, mutta katsomon takariville asti näkyy, ettei koko ryhmä halua toteuttaa samaa näkemystä.

Ikävimmin tulkinnassa ovat tökkineet näyttämölle putkahtelevat edellisten kehysriihien, budjetti- ja hallitusneuvotteluiden sekä vaalikampanjoiden kliseet, jotka välillä vaikuttavat puhtaalta improvisoinnilta.

Draaman keskiöön on kohonnut alle yhden prosentin menoerimielisyys ja sen jakaminen leikkauksiin ja veronkorotuksiin.

”Tätä voisi verrata siihen, että kimppataksissa jäädään riitelemään 50 euron laskusta, jossa on yhden roolihahmon mukaan nelisenkymmentä senttiä liikaa”, arvioi näytelmää seurannut Uutissirkuksen talous- ja ääntenkalasteluasiantuntija Uolevi Ahonen.

”Noista kahdesta 20 sentin kolikosta kinastellaan tuntikausia, vaikka taksamittari nakuttaa koko ajan”, hän täydentää.

Kun sivuteema on noussut pääteemaksi, esimerkiksi ilmastonmuutoksen käsittely on jäänyt jokseenkin kokonaan paitsioon.

”Myös interaktiivisuudessa olisi kehittämisen varaa. Media on pyrkinyt aktivoimaan katsomoa, mutta älytelevision nappuloilla ei ole päässyt vaikuttamaan draaman etenemiseen eikä Marin ole noteerannut edes Twitteriin esillepantuja katsojien näyttämöohjeita.”

Kehysriihen lavasteet ovat komeat. Erityisen korostuneessa asemassa ovat olleet näyttämön ulko-ovelle asetetut mikrofonit, joihin esiintyjät ovat tulleet vetämään soolo-osuuksiaan.

”Vielä rohkeammassa tulkinnassa tähän olisi voinut ottaa mukaan koko yleisön, ehkä jopa omilla karaokenumeroillaan, jolloin lavastus olisi toiminut esiintyjän ja katsojan vuorovaikutuksessa”, Ahonen sanoo.

Päivä- ja iltapäivälehdet, Yleisradio ja MTV ovat pyrkineet laajentamaan suljettujen ovien takana esitetyn näytelmän koko kansan mediaspektaakkeliksi. Niiden analyysit ovat muodostaneet kokonaan oman tulkintansa siitä, mitä teoksessa tapahtuu tai on tapahtumatta.

Sivuosapiipahduksia on mediassa nähty lähinnä takavuosien budjettiriihiä tähdittäneiltä entisiltä pääministereiltä, jotka ovat kuitenkin improvisaatioissaan osoittaneet jämähtäneensä aiempiin rooleihinsa.

Esitys jatkuu jälleen tänään. Todennäköistä on, ettei draama pääty lähitunteina. Koronarajoitusten vuoksi ainakaan kenelläkään esiintyjällä ei ole kiire millekään muulle areenalle vappuyleisön eteen.

Uutissirkus ei seuraa näytelmän etenemistä hetki hetkeltä, koska meillä on muutakin puuhaa.

Säätytalon kevätteatteri
Kehysriihi

Ohjaus: Sanna Marin
Pääosissa: Sanna Marin, Annika Saarikko
Sivuosissa: Muut hallituspuolueiden puheenjohtajat ja ministerit
Interaktiivinen katsomo: Media, oppositio
Esityksen kesto: Noin 192 tuntia

Info Mediatiedot Toimitus Toimittajaksi Kauppa International

© 2024 Suomen Uutissirkus & Cheatingu Consulting, BOX 1047, 00101 HELSINKI, FINLAND | Uutissirkus on kansainvälinen ilosanomalehti verkossa eli satiirinen ilmaisjakeluverkkolehti | Vastaava päätoimittaja: Gilbert Granholm | ISSN 1798-5048 | Huumori, komiikka, satiiri, ajankohtaissatiiri, parodia, travestia ja muu burleski jonglööraus alkoi cheatingu.com -sivustolla vuonna 2004 | Entries (RSS) | Käytämme evästeitä, jotta kaikki liikehtimisenne internjetissä taltioituisi mahdollisimman moneen paikkaan ja edistäisi meidän ja etenkin yhden jos toisen muunkin tahon puuhailuja, jotka kaikki totta tosiaan kestävät päivänvalon, niin että eipä tässä sitten muuta kuin jatkat surffailua ja näin osoitat hyväksyväsi kaiken edellämainitun, mutta toisin kuin jokseenkin kaikki muut voit toki lukaista vielä tietosuojaselosteemme. Niin ja semmoista vielä, että Mastodonissakin ollaan.